Betöltés...
 

Image Feldenkrais mozgásmódszer

Tanulás – a jó közérzet kulcsa!

Tanulás az éberség útján, ahol a mozgás az eszköz.


A Feldenkrais-módszerről® egyre többen ismerik fel, hogy bármely életkorban hatékonyan segíti hozzá az embert a jobb életminőséghez és a jó közérzethez.

A rossz hír

Testtartásunk és az a mód, ahogy tagjainkat nap mint nap használjuk, sokszor szinte nyomorító mozgásszervi bajok forrása. Tovább súlyosbítja a helyzetet mindennapos stressz és a sok kisebb-nagyobb sérülés, mert folytonosan ingerli szenzomotoros (érző-mozgató) rendszerünket, amely erre minduntalan ugyanazokkal a reflexekkel reagál. A rendszeres ingerre adott rendszeres válasz olyan állandó izomösszehúzódást okoz, amelyet akaratlagosan már nem is tudunk ellazítani. Ez a magyarázata annak az egyre fokozódó merevségnek, fájdalomnak és mozgáskorlátozottságnak, melyet a kor előrehaladtával szinte mindnyájan átélünk. Mindarra, ami mozgásunkat korlátozza és a kellemetlenségeket okozza, a legtöbben egyszerűen rászoktunk – épp ezért le is tudunk szokni róla, akárhány évesek vagyunk.

A jó hír

A Feldenkrais-módszer® egyszerű és eredményes: segítségével újra megtanulunk könnyedén és elegánsan mozogni, javul a testtartásunk és általános egészségi állapotunk. Újra tanulni sose késő. A módszer azon a felismerésen alapszik, hogy panaszaink, fájdalmaink, bajaink zöme a választás hiányából fakad, egyfajta kényszerességből, azaz végső soron abból, hogy viselkedésünkben a szokás rabjai vagyunk.

A Feldenkrais-módszernél a tanulás és a fölfedezés legfőbb eszköze maga a mozgás. Úgy változtat a testen, hogy újra tanítja az agyat.

A valódi szomatikus (testi) tanulás révén:
  • tudatossá válik a pontos érzékelés
  • csökken a fölösleges izomterhelés és az erőlködés
  • visszanyerjük uralmunkat a testünk fölött.

A módszer egyik legfontosabb célja, hogy segítsen visszaszerezni kisgyermekkori képességeinket: az intenzív figyelést önmagunkra, a félelemnélküliséget, az önállóságot és azt a csodálatos élményt, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Alkalmazása olyan tanulási feltételeket teremt, amelyek elősegítik az önreflexiót, s ez bizonyítottan fejleszti és finomítja az idegrendszert.

Az eredmény: rendívüli gyógyító hatás.

Nem az izomláz a cél!

A Feldenkrais tréning egyáltalán nem megerőltető. Ez a szelíd mozgásterápia imponáló eredményekkel dicsekedhet. Sikerrel alkalmazható a legkülönbözőbb panaszok esetén a sportsérülektől a hát-, végtag, váll-, nyak és derékfájáson át az ízületi gyulladásos, reumás és agyvérzés utáni állapotban lévők mozgási képességének és rugalmasságának javításáig.

A módszer az egészséges embernek is segít megőrizni tökéletes kondícióját azzal, hogy fejleszti a mozgás rugalmasságát és összehangoltságát, serkenti a hatékonyabb légzést és a lazítást.

Feldenkrais órák

A Feldenkrais tréningnek kétféle formája van: csoportos foglalkozás, amelyet úgy hívnak: Mozgással szerzett tudatosság, és egyéni foglalkozás, amelynek neve Funkcionális integráció. Az órákon a gyakorlás többnyire fekve zajlik, bár némelykor ülő és álló gyakorlatokra is sor kerül. Az idősebbek és azok, akiknek nehezükre esik a földön fekvés, az ülő és álló gyakorlatoknak vehetik hasznát, s időnként lehetőség van asztal alkalmazására is.

A Mozgással szerzett tudatosság órán a tanár szóbeli instrukciókkal irányítja a tanulók csoportját, akik finom mozgássorokat hajtanak végre, s eközben tudatosan koncentrálnak légzésükre és arra, testük különböző részei hogyan mozdulnak el egymáshoz képest. Vagyis fokozatosan megismerkednek a testrészek közti kapcsolatokkal, például azzal, hogy a könyök és a váll megemelése hogyan hozza mozgásba a bordákat.

Az egyéni órán a tanár érintés útján vezeti végig a tanulót egy mozgássoron, amelynek célja az érző-mozgató rendszer krónikusan – jobbára a megszokás miatt – beszűkült lehetőségeinek kiszélesítése. A Funkcionális integráció olyankor ajánlatos, ha valakinek egyedi panaszai vannak.

Mennyi idő kell az áttanuláshoz?

Hogy kinek hány órára van szüksége a legjobb eredmény eléréséhez, az egyrészt panasza súlyosságától függ, másrészt attól, mennyire könnyen tud változni, változtatni. Más szóval attól, milyen gyorsan képes megszabadulni a rossz mozgási beidegzésektől és megnyitni idegrendszerét, amely megszokta, hogy mindent mindig ugyanúgy csinál. Fontos tényező itt az életkor. Minél idősebb valaki, többnyire annál hosszabb időre van szüksége ahhoz, hogy gondolkodási és mozgási sémáit átalakítsa. De talán soha sem késő elkezdeni a változást a jobbra!

A hatások

A tanulók az első Feldenkrais óra után többnyire azonnali jó közérzetről, könnyedebb és hatékonyabb mozgásról számolnak be. Könnyebbnek és lazábbnak érzik magukat, kisebb testi panaszaik nyomban enyhülnek. Ez az azonnali hatás is jelzi, milyen óriási lehetőségeket tartogat a Feldenkrais módszer.

A cél az, hogy a Feldenkrais-növendék úgy alkalmazza mindennapi életében a tanultakat, hogy teste simábban és hatékonyabban mozogjon és működjön, ezzel megőrizze egészségét, s egész életében elejét vegye például a derékfájásnak.
Hasznos a módszer például színészeknek, táncosoknak és zenészeknek, akiknél igen fontos, hogy tudjanak lazítani, kikapcsolni s aztán újra koncentrálni.

Vannak a módszernek ráadás-hasznai is. Az az ápolónő például, aki megtanulta, hogyan mozogjon kisebb erőfeszítéssel, s akit ezáltal kevesebb stressz ér munka közben és kevésbé kínozza a hajlongás-emelgetés okozta derékfájás, mozgástudatossága révén a betegeknek is jó mozgási tanácsadója lehet.

Letölthető ajánlás a módszerhez

Olyan egyszerűek és ötletesek a gyakorlatok, hogy előbb-utóbb ki-ki maga is ki tud találni hasonló újakat. Remek kiindulás, ha a test fejlesztéséhez előbb megtanuljuk külön-külön érzékelni és tudatosítani két felének működését. Ez egyrészt finomítja az érzékelést, másrészt versengés-ciklust indít el, melyben a két testfél kölcsönösen ösztönzi egymást.

Yehudi Menuhin