A Feldenkrais módszerről

Dr. Moshe Feldenkrais (1904–1984) mérnök - fizikus volt, aki Párizsban, a Sorbon Egyetemen végezte tanulmányait.
1940-ig, Franciaország német lerohanásáig Párizsban dolgozott, majd Angliába menekült. Munkája mellett futballozott és a dzsudóban feketeöves szintig jutott.Európában ő nyitotta meg az első dzsudóiskolát.

Moshe Feldenkrais, a csontok a mozgás erővonalai

Amikor kiújult egy régi térdsérülése, s a műtétet javasló orvosok 50%-osra becsülték a siker esélyét, Feldenkrais beleásta magát az emberi mozgás mechanikájába, s elhatározta, hogy inkább megtanul fájdalom nélkül járni. Eközben rájött, hogy a legtöbb ember rossz hatásfokkal és sokszor kényelmetlenül használja a testét, ami hosszú távon olyan problémákhoz vezet, mint a rugalmasság elvesztése, a rossz légzéstechnika, a gyenge mozgáskoordináció, az ízületi és izompanaszok. Arra a meggyőződésre jutott, hogy elkerülhetnénk, de legalábbis csökkenthetnénk ezeket a gondokat, ha megtanulnánk, hogyan használjuk hatékonyan a test összefüggő vázát, a csontvázát. A harcművészetekben, a mérnöki tudományokban és a fizikában szerzett sokirányú ismereteit Feldenkrais anatómiai, fiziológiai, neurológiai és pszichológiai tanulmányokkal egészítette ki, s mindezek felhasználásával alkotta meg azt a módszert, amelyet 1984-ben bekövetkezett haláláig világszerte oktatott: a Feldenkrais módszert.

Maga a módszer nem más, mint tanulás. Tanulása önmagunknak, és annak, ahogyan a környezetünkben működünk, gondolkodunk, felfogjuk és érzékeljük önmagunkat, és a külvilágot.

Forrás

A lelassulás célja, hogy tudjunk törődni az érzékszervi tapasztalás részleteivel. Így olyan eszközöket kapunk, amivel sokkal inkább leszünk képesek a szándék és cselekvés közötti „űrben” időzni, és azt megtapasztalni. Ez teret enged a kreativitásnak, és az intuitív megérzéseknek. Ha ezekben a képességeinkben jobban megtanulunk
bízni, így jobban fejlődhet életünk valódi önmagunk javára.


Moshé Feldenkrais gondolatai mentén, Perényi Csilla


Feldenkrais mozgásmódszer

Tanulás – a jó közérzet kulcsa!?

Tanulás az éberség útján, ahol a mozgás az eszköz.

A Feldenkrais-módszerről® egyre többen ismerik fel, hogy bármely életkorban hatékonyan segíti hozzá az embert a jobb életminőséghez és a jó közérzethez.

A mozgásunk is tanulás eredménye...

Testtartásunk és az a mód, ahogy tagjainkat nap mint nap használjuk, az egészségünk kulcsa. Éppen ezért, sokszor szinte nyomorító mozgásszervi bajok forrása is, ahogyan " hordozzuk" magunkat. Tovább súlyosbítja a helyzetet mindennapos stressz és a sok kisebb-nagyobb sérülés, mert folytonosan ingerli szenzomotoros (érző-mozgató) rendszerünket, amely erre minduntalan ugyanazokkal a reflexekkel reagál. A rendszeres ingerre adott rendszeres válasz olyan állandó izomösszehúzódást okoz, amelyet akaratlagosan már nem is tudunk ellazítani. Ez a magyarázata annak az egyre fokozódó merevségnek, fájdalomnak és mozgáskorlátozottságnak, melyet a kor előrehaladtával szinte mindnyájan átélünk. Mindarra, ami mozgásunkat korlátozza és a kellemetlenségeket okozza, a legtöbben egyszerűen rászoktunk – épp ezért le is tudunk szokni róla, akárhány évesek vagyunk.

A jó hír

A Feldenkrais-módszer® egyszerű és eredményes: segítségével újra megtanulhatunk könnyedén és elegánsan mozogni, javul a testtartásunk és általános egészségi állapotunk. Újra, és újat tanulni sose késő! A módszer azon a felismerésen alapszik, hogy panaszaink, fájdalmaink, bajaink zöme a választás hiányából fakad, egyfajta kényszerességből, azaz végső soron abból, hogy viselkedésünkben a szokás rabjai vagyunk.

A Feldenkrais-módszernél a tanulás és a felfedezés legfőbb eszköze, maga a mozgás. Úgy változtat a testen, hogy újra tanítja az agyat.

A valódi szomatikus (testi) tanulás révén:

  • tudatossá válik a pontos érzékelés
  • csökken a fölösleges izomterhelés és az erőlködés
  • visszanyerjük uralmunkat a testünk fölött
  • sokat tanulhatunk önmagunkról is

A módszer egyik legfontosabb célja, hogy segítsen visszaszerezni kisgyermekkori képességeinket: az intenzív figyelést önmagunkra, a félelemnélküliséget, az önállóságot és azt a csodálatos élményt, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Alkalmazása olyan tanulási feltételeket teremt, amelyek elősegítik az önreflexiót, s ez bizonyítottan fejleszti és segít újrahangolni az idegrendszert.

Az eredmény:

  • jól szervezett testhasználat
  • könnyedebb mozgás
  • mozgásminőség fejlődése
  • kiegyensúlyozó élmény az életterületeinkre, ha tudatosan törekeszünk illeszteni az életünkbe 

Nem az izomláz a cél!

A Feldenkrais óra egyáltalán nem megerőltető. Ez a szelíd mozgás-szemlélet imponáló eredményekkel dicsekedhet. Sikerrel alkalmazható a legkülönbözőbb panaszok esetén a sportsérülésektől a hát-, végtag, váll-, nyak és derékfájáson át az ízületi gyulladásos, reumás és agyvérzés utáni állapotban lévők mozgási képességének és rugalmasságának javításáig.

A módszer az egészséges embernek is segít megőrizni tökéletes kondícióját azzal, hogy fejleszti a mozgás rugalmasságát és összehangoltságát, serkenti a hatékonyabb légzést és a lazítást; figyelmének  erejét és annak hasznát, az öngondoskodás irányába megerősíti.

Feldenkrais órák

Kétféle formája van:

  •  Csoportos foglalkozás; Mozgás mentén szerzett tudatosság

Az órákon a gyakorlás többnyire fekve zajlik, bár némelykor ülő és álló gyakorlatokra is sor kerül. Az idősebbek és azok, akiknek nehezükre esik a földön fekvés, az ülő és álló gyakorlatoknak vehetik hasznát. A leckék nem teljesítmény elvűek. A törekvés a mozgás közben elsősorban a figyelem és az érzékelő működés felé irányítja a tanulást. 

A "mozgással mentén szerzett tudatosság órán" szóbeli instrukciókkal irányítom a tanulók csoportját.  Finom mozgássorokat hajtanak végre, s eközben tudatosan koncentrálnak légzésükre és arra, testük különböző részei hogyan mozdulnak el egymáshoz képest. Vagyis fokozatosan megismerkednek a testrészek közti kapcsolatokkal, például azzal, hogy a könyök és a váll megemelése hogyan hozza mozgásba a bordákat.

  • Egyéni foglalkozás; Funkcionális integráció

Az egyéni órán az érintés, mint nonverbális kapcsolódás kap nagyobb szerepet. Az óra a " tanítvány" motivációja mentén zajlik. Mi az, amiben fejlődni szeretne? Az érző-mozgató rendszer krónikusan – jobbára a megszokás miatt – beszűkült lehetőségeinek kiszélesítése, tudatosítása hozza meg a fejlődést. A funkcionális integráció olyankor ajánlatos, ha valakinek egyedi panaszai vannak, egyéni útján szeretne támogatást kapni, vagy szívesebben tanul önállóan. Ennek az órakeretnek tartalma lehet mindaz, ami támogatást adhat: például, tisztázó beszélgetés.

Mennyi idő kell az áttanuláshoz?

Hogy kinek hány órára van szüksége a legjobb eredmény eléréséhez az egyrészt függ panasza súlyosságától függ, és másrészt attól, mennyire könnyen tud változni, változtatni. Más szóval attól, milyen gyorsan képes megszabadulni a rossz mozgási beidegzésektől és megnyitni idegrendszerét, amely megszokta, hogy mindent mindig ugyanúgy csinál. A tanulás egyénre jellemző: az élettörténetetbe ágyazottsága miatt is egyéni különbségek vannak.  Az eredmény nem létezhet az egyén elszántsága, elköteleződése nélkül.

Soha sem késő elkezdeni a változást a jobbra! Jobban lehetünk, akárhány évesek vagyunk!

A hatások

Az első Feldenkrais óra után többnyire azonnali jó közérzetről, könnyedebb és hatékonyabb mozgásról számolnak be. Könnyebbnek és lazábbnak érzik magukat az emberek, kisebb testi panaszaik nyomban enyhülnek. Ez az azonnali hatás is jelzi, milyen óriási lehetőségeket tartogat a Feldenkrais módszer.

A cél az, hogy a Feldenkrais-növendék úgy alkalmazza mindennapi életében a tanultakat, hogy teste simábban és hatékonyabban mozogjon és működjön, ezzel megőrizze egészségét, s egész életében elejét vegye például a derékfájásnak.

Hasznos a módszer például színészeknek, táncosoknak és zenészeknek, sportolóknak, akiknél igen fontos, hogy tudjanak lazítani, kikapcsolni s aztán újra koncentrálni. A mozgáskoordináció magas foka életünk végéig támogatja a boldogabb, kiegyensúlyozott életet.

Vannak a módszernek ráadás-hasznai is. Az az ápolónő például, aki megtanulta, hogyan mozogjon kisebb erőfeszítéssel, s akit ezáltal kevesebb stressz ér munka közben és kevésbé kínozza a hajlongás-emelgetés okozta derékfájás, mozgástudatossága révén a betegeknek is jó mozgási tanácsadója lehet.

Miért jó ez a módszer?

A Rádió Bézs riportere Auth Csilla érdeklődő, jó kérdései mentén többet is megtudhatsz a módszerről. Hálás köszönet a riportért!
Ez egy hosszabb riport, amibe érdemes belefeledkezni. A muzsika, mentközben a rádióban a ráhangolódásod támogatja. Még mozogni is kedved szottyanhat, mert a ritmus, az jót tesz! Neked is? No, de azt tovább is
tekerheted.

Meghallgatod? – köszönöm.

Rádióriport Perényi Csillával

" Hogy a lehetetlen lehetséges, a nehéz könnyű, a könnyű elegáns legyen!"

Dr. Moshe Feldenkrais


Máris megtapasztalnál egy a Feldenkrais leckét?

Töltsd le a "Tudatosság mozgással" c. hanganyagot
INGYEN, és láss hozzá most azonnal!